שיפור איכות הביציות

איכות ביציות הוא מונח המתאר את היכולת של הביציות להיות מופרות ולתרגם את ההפריה המוצלחת להריון מוצלח ולידה מוצלחת. יחד עם זאת, קיים קושי מובנה להשפיע על תהליכים עתידיים של הריון ולידה, וככלל, המטרה היא להוביל למצב של שיפור איכות הביציות בהיבט של יכולת ההפריה שלהן באמצעות זרע המוזרק ישירות לציטופלסמה או אמור להפרות אותן לאחר הזרעה. איכות הביצית מושפעת משורה של פרמטרים שחלקם ניתנים לשליטה, וחלקם נובעים מבעיות גנטיות, הורמונליות או אחרות, ושבגינן נדרש טיפול ההפריה מלכתחילה.

היכולת להשפיע על איכות הביציות ופרק הזמן המתאים לכך

פרק זמן של 90 יום לפני הביוץ הוא פרק הזמן בו ניתן להשפיע על איכות הביציות, ובכלל זה:

  • איזון הורמונלי מדוייק בגוף
  • אספקת חמצן חופשית
  • שיפור זרימת הדם בגוף
  • הפחתת מצבי סטרס ורגיעה נפשית
  • תזונה בריאה, המבוססת על ערכים תזונתיים גבוהים

תא ביצית הוא תא רגיש מאוד, ומושפע משורה של פרמטרים סביבתיים וגנטיים. ביצירת החיבור בין זרעוביצית, מתקבלת ביצית מופרית, אך יכולת ההפריה של הביצית והיכולת שלה להיות מתורגמת להריון בריא ומוצלח, תלויות רבות באיכותה. עניינים אלה אינם מעסיקים את מרבית הזוגות שנכנסים להריון בלי שום בעיה, אבל בהחלט נמצאים בראש מעייניהם של זוגות הנמצאים בתהליכי טיפול של הפריה מלאכותית.

בדיקת איכות הביציות בשאיבה

אחד משלבי הטיפול בו קיימת חשיבות רבה לאיכות הביציות הוא השלב של שאיבת ביציות. בתהליך שאיבת ביציות גודל הזקיקים הוא פרמטר חשוב שמאפשר לבצע בדיקת איכות ביציות והבנה של איכות הביצית, רמת הבשלות שלה והיכולת להפרות אותה. ביציות לא בשלות הן ביציות שהסתברות ההצלחה בהפרייתן היא נמוכה, ואת רמת הבשלות שלהן אפשר לאבחן באמצעות גודל הזקיקים. מטרתה של שאיבת ביציות יכולה להיות הקפאת ביציות, שימור ביציות או ביצוע הפריה חיצונית/ חוץ גופית. בכל אחד מן המקרים הללו, המטרה היא לשאוב כמה שיותר ביציות על מנת שניתן יהיה להגביר את הסתברות ההצלחה של התהליך.

כמות הביציות שיש לשאוב

במסגרת תהליך של טיפולי הפריה, יכול הרופא המטפל לענות לכל שאלה המטרידה אתכם, לרבות כמה ביציות שואבים בסיטואציות שונות, כמה ביציות שואבים בממוצע, מהו שיעור ההצלחה בהפריית ביציות שנשאבו וכדומה. כך למשל, בתהליך של הקפאת ביציות מדובר על 5-6 ביציות ששורדות את התהליך על כל 10 ביציות שהוקפאו בהקפאה איטית, ועל 7-8 ביציות ששורדות בתהליך הקפאה מהירה. שרידות הביציות אינה מצביעה על איכותן ועל היכולת שלהן להוביל להריון מוצלח, אך היא מאפשרת את המשך העבודה איתן. מכאן נובעת החשיבות לייצר מקסימום כמות ביציות בשאיבה, כך שבתוך סטטיסטיקת השרידות של הביציות, ניתן יהיה לקבל כמות מספקת של ביציות שאותן ניתן יהיה להפרות ולהחזיר לרחם בניסיון לקליטת הריון.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם