אי פוריות – ממה זה נובע?

בעיות פוריות, בניגוד למה שמקובל לחשוב, הן בעיות שיכולות לנבוע מבעיית פוריות אצל הגבר באותה מידה שהן יכולות לנבוע מבעיית פוריות אצל האישה. פוריות היא היכולת להפרות ביצית על ידי זרע, ובהתאם לכך, גם במקרים בהם הגבר מייצר זרע תקין והאישה מייצרת ביצית תקינה, עדיין יכול להיווצר מצב של אי פוריות אם הזרע אינו מצליח להפרות את הביצית. במקרים כאלה, הבעיה יכולה לנבוע מליקויים במסלול שצריך לעבור הזרע עד הביצית, כמו למשל רמת חומציות גבוהה אצל האישה או חסימה בצינורות הובלת הזרע אצל הגבר.

גורמי אי פוריות אצל נשים וגברים

הסיבות להיווצרות מצבים של אי פוריות הן רבות ומגוונות. אצל הגבר נובעות בעיות פוריות בעיקר מהסיבות הבאות: מחלות אנדוקרינולוגיות, קרינה, ניתוח, בעיות בבלוטת התריס, היעדר צינור זרע או מומים במערכת הובלת הזרע, ייצור זרע לא תקין, תנועתיות לקויה של הזרע ואפילו אימפוטנציה, חוסר חשק מיני או שפיכה בניגוד לכיוון התנועה. אצל האישה נובעות בעיות אלה מהסיבות הבאות: ליקויים בביוץ (20%-25% ממקרי אי פוריות), ליקויים מבניים במערכת הפוריות, ריר צוואר הרחם, דלקות במערכת המין, זיהומים, בעיות במבנה האגן.

אנדומטריוזיס – דוגמא למחלה המובילה לפגיעה בפוריות

אנדומטריוזיס היא דוגמה למחלה שיכולה להוביל למצב של אי פריון. מחלה זו באה לידי ביטוי בנדידת תאי רירית הרחם אל אזורים שונים בגוף מה שגורם להצטלקות מערכת הרבייה ואובדן הפוריות. פרט לבעיות פוריות, מחלה זו גורמת לכאבים חזקים, עוויתות בבטן בזמן הווסת, הקאות, בחילות וכדומה, והיא אינה ניתנת לריפוי, אך ניתנת לטיפול במטרה למזער את הכאב ולשפר את איכות החיים. אנדומטריוזיס היא דוגמא אחת מיני רבות לגורמים שעשויים להוביל למצב של אי פוריות, ועל כן ישנה חשיבות רבה לאבחון הבעיה כדי שניתן יהיה להתאים את הטיפול הנדרש.

בעיות שניתן לטפל בהן עם שיעור הצלחה גבוה יחסית

טיפולי פוריות הוא תהליך המיועד לעקוף את הבעיה שגורמת לאי פוריות ולהפרות את הביצית באופן מלאכותי. טיפולים אלה מבוססים על שורה של אמצעים וטכניקות, המיועדים לתת פתרון לבעיה הספציפית, ובכלל זה שאיבת ביציות לצורך הפריה חוץ גופית, הזרעה של הרחם על מנת לעקוף את מערכת ההובלה ולהביא את הזרע ישירות אל סביבת הביצית ולהגדיל את הסתברות ההפריה, נטילת תרופות מגבירות הורמונים על מנת להעלות את רמת הביוץ וכדומה.

קבלת טיפול במרפאות פוריות ייעודיות

כאמור, בכל מקרה עשויים להידרש אמצעים שונים וטכניקות שונות, על אף שמרבית טיפולי הפוריותכוללים מרכיב הורמונלי ומרכיב המיועד ליצור את ההפריה, בין במסגרת חוץ גופית ובין באמצעות הזרעה. בבתי החולים השונים בארץ ממוקמות מרפאות פוריות ייעודיות, המספקות טיפולי פוריות על פי הצורך ובכפוף לחוקים רלוונטיים המגדירים את הגיל המינימלי והגיל המרבי לקבלת טיפולי פוריות, ותנאים מיוחדים (מחלת סרטן למשל) בהם ניתן לבצע שאיבת ביציות ולהקפיא אותן.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם