הקפאת ביציות – למי מותר ומהם סיכויי ההצלחה?

המונח הקפאת ביציות הוא מונח שבדרך כלל מעורר בתוכנו רגשות אמביולנטיים. מצד אחד רגש של תקווה ומצד שני רגש של פחד. למעשה, מדובר בתהליך שמעניק תקווה לנשים רבות, המעוניינות לשמור על הביציות שלהן בשיאן, בין משיקולים אישיים ובין משיקולים רפואיים. מצד שני, מדובר בתהליך המשקף התערבות של האדם בטבע, מה שיכול לעורר אצל אנשים שונים שאלות סביב מוסר, דת וחברה. בדיוק הדילמות הללו הן אלה שהובילו במהלך העשורים האחרונים, את תהליכי החקיקה בישראל סביב נושא ההקפאה של בציות של אישה.

ההיבט החוקי של ההליך

החל מסוף שנות ה-80 ועד שנת 2011, היכולת להקפיא ביציות על פי החוק, ניתנה לנשים על בסיס שיקולים רפואיים בלבד. כך למשל, אישה צעירה בשנות העשרים או השלושים לחייה, שחלתה במחלת הסרטן או מחלה קשה אחרת, יכלה להקפיא את הביציות שלה על מנת שתוכל להביא ילדים לעולם ולהקים משפחה לאחר שתבריא. לאורך שנים ארוכות נמנע המחוקק מלהתערב בנושא, כשהסיבה הרשמית שניתנה הם הסיכונים הרפואיים הנובעים מהטיפול ההורמונלי המקדים ומהליך שאיבת הביצית מגופה של האישה, אך ניתן בהחלט להעריך שבשיקולים אלה התערבבו גם שיקולים חברתיים ודתיים מצד מחוקקים שונים.

מגמה של ליברליות בהיבט החקיקתי

בשנת 2011 חל שינוי משמעותי בתפיסת הנושא של הקפאת ביציות ומאותה השנה יכולה כל אישה בגילאים 30-41 להקפיא את הביציות שלה גם מתוך שיקולים של חתונה מאוחרת, וזאת בנוסף להרשאה הכללית הנתונה לנשים מסיבות רפואיות כאמור. ככלל, הגיל המומלץ להקפאה של בציות של אישה הוא טווח הגילאים שבין גיל 31 שאותו מאפשר החוק וגיל 35 שבו מתחיל השעון הביולוגי לתת את סממניו על מערכת הפוריות. גיל 37 כבר נחשב לגיל גבולי ועל אף שהחוק מאפשר הקפאה בגיל זה, לא קיים מחקר המוכיח כי מהלך כזה הוא בעל תועלת בגיל זה.

ההיבט הטכני של תהליך ההקפאה

בהיבט הטכני, התהליך חייב להתבצע על ידי איש מקצוע מומחה לפוריות, רופא מוסמך אותו אפשר למצוא בדרך כלל במרפאות הפוריות של בתי החולים השונים. הביצית עצמה, שנחשבת לתא הגדול ביותר בגוף האדם, מכילה בתוכה כמות גדולה של מים מה שמקשה על תהליך ההקפאה, שכן הקפאת המים בביצית גורמת להתרחבותם ולהיווצרות גבישי קרח הפוגעים בתא. רק בשנת 1984 פותחה טכנולוגיה המאפשרת הקפאה מוצלחת של ביצית, ומבוססת על שיטת ההקפאה האיטית. לקראת שנת 2000 חל מהפך בתפיסה זו, עם פיתוחה של שיטה הפוכה לגמרי, שיטת הקפאה מהירה במיוחד, שגם הצליחה להעלות את שיעור ההצלחה של התהליך בצורה משמעותית.

שיעור ההצלחה של ההליך

לעניין שיעור ההצלחה של ההליך, בהקפאה איטית מדובר על 5-6 ביציות ששורדות את ההקפאה מתוך כל 10 ביציות שהוקפאו. מתוכן 2-3 נותרות תקינות, עוברות תהליך הפריה ומוחזרות לרחם. בשיטת ההקפאה המהירה מדובר על 7-8 ביציות מתוך 10, אשר שורדות את ההליך ומתוכן 5-6 ביציות תקינות לשימוש. באחוזים מדובר על 90% הישרדות לביצית, 70%-80% תקינות הביצית וכ-50% הריון באמצעות ביצית שהוקפאה.

מומלץ ללמוד את הנושא לעומק לפני שמקבלים החלטות

התהליך הטיפולי הוא תהליך מורכב שכולל שלב של גירוי שחלתי והגדלת תפוקת הביציות, ולאחר מכן שאיבת כמות גדולה של ביציות על מנת שלפחות אחת מהן תוכל להיתרגם בסופו של דבר להריון מוצלח. מומחה לפוריות הוא איש המקצוע שאיתו כדאי לדבר ולהתייעץ על מנת להבין את הנושא לעומק, ולקבל החלטות חכמות בנושא כל כך מהותי ומשמעותי.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם