הפקת זרע כירורגית

כ-60% מכלל הפונים ליחידות להפריה חוץ גופית סובלים מבעיית פריון הגבר, דהיינו איכויות ירודות של הזרע, הדורשות טיפול בטכנולוגיות מתקדמות. כ- 1% מכלל הגברים סובלים מבעיית העדר מוחלט של זרע בזירמה, בעיה זו מכונה אזואוספרמיה. הדרך הטיפולית במצב זה הינה הפקת זרע כירורגית מתוך האשכים במספר טכנולוגיות. אזואוספרמיה נקבעת על סמך 2 בדיקות זרע חוזרות המוכיחות העדר מוחלט של תאי זרע. ניתן להבדיל בין אזואוספרמיה חסימתית ואזואוספרמיה לא חסימתית.

אזואוספרמיה חסימתית  (Obstructive Azoospermia)

מצב בו הזרע מיוצר באשכים אך חסימה בדרכי הזרע מונעת את יציאתו. הסיבות לחסימה יכולות להיות מולדות, כמו העדר מולד של צינוריות הזרע (vas deference) או נרכשות, כמו דלקת בדרכי הזרע ובערמונית, או קשירה כירורגית של דרכי הזרע לצורך מניעת הריון.
בעזרת ניתוח הנקרא MESA (Microsurgical Epididymal Sperm Aspiration) נפתח שק האשכים על מנת לזהות את יותרת האשך. באמצעות המיקרוסקופ הניתוחי מופקים תאי זרע נעים בכמות גדולה. חלק מזערי מהזרע שהופק יכול לשמש בצורה מיידית להפריה חוץ גופית. חלק גדול של הזרע מוקפא ויכול לשמש לכל מחזורי ההפריה חוץ גופיים להם יזדקקו בני הזוג בעתיד. הניתוח מאפשר להפיק כמות זרע גדולה ולכן נמנע מהגבר ניתוח מסוג זה שוב בעתיד. ניתוח זה עדיף לרוב על פני אפשרות של דיקור בלבד (שאיבת זרע), כשבו מופקת כמות תאי זרע מוגבלת וללא תנועה בחלקה.
ניתוח נוסף מכונה TESA (Testicular Sperm Aspiration) שבו ניתן, ע”י דיקור עם מחט פרפרית של שני האשכים בדר”כ ב-3 דיקורים בכל אשך ע”י מזרק רגיל, לשאוב כמות מספקת של נוזל האשך ורקמת צינוריות האשך. החומר המופק מועבר למעבדה בה האמבריולוגית מבודדת את תאי הזרע מתוך הרקמה והנוזל.
ניתוח נוסף מכונה TESE (Testicular Sperm Extraction) שבו מתבצעת ביופסיה פתוחה ע”י ביצוע חתך בודד או מספר חתכים ברקמת האשך, נטילת כמות יחסית גדולה של רקמה והעברתה למעבדה להפריה חוץ גופית לפירוק הרקמה ואיתור תאי הזע.
ניתוח נוסף מכונה TEFNA (Testicular Fine Needle Aspiration) שבו ע”י מחט פרפרית מאוד עדינה מתבצעים 10-15 דיקורים בכל אשך עם שאיבת רקמה והעברתה למעבדה להפריה חוץ גופית, לפירוק הרקמה ואיתור תאי זרע. ההיגיון מאחורי שיטה זו הוא להגיע למספר רב ככל האפשר של אתרים באשך כדי לנסות לדלות תאי זרע גם במצבים בהם הייצור של התאים מוגבל ביותר.
שיעור ההצלחה בהפקת זרע בגברים הסובלים מחסימה הינו גבוה עד מאוד ומגיע במקומות רבים לכדי  90%. אולם, קיימים מקרים בהם קיימת הפרעה נלווית גם בייצור הזרע, בנוסף להפרעת החסימה. כאן שיעורי ההצלחה נמוכים יותר ומחייבים היערכות נוספת.
רוב המנותחים מתעוררים מהניתוח ללא כאבים. זמן החלמה ממוצע מניתוחים אלה עומד על מספר ימים בודדים ועד שבוע.

אזואוספרמיה לא-חסימתית (Nonobstructive Azoospermia)

מצב בו נכשלים האשכים בייצור הזרע, כשהסיבות לכך מגוונות ויכולות להיות מולדות ו/או גנטיות ואף נרכשות כגון: מחלות, זיהומים, תרופות, טיפולים כימותרפיים והקרנות. על אף שבמצב זה אין תאי זרע בנוזל הזרע, בחלק גדול מהגברים האזואוספרמיים ניתן למצוא זרע ברקמת האשך וזאת על ידי ניתוח. ממחקרים רבים ברור כי אם קיימים מוקדים מיקרוסקופיים של ייצור זרע בתוך אשך כושל, לא ניתן לחזות מראש את מיקומם בתוך האשך. אי לכך, פותחה טכניקה מיוחדת ולה 2 מטרות עיקריות: לאפשר סקירה נרחבת של רקמת האשך תוך סיכון מינימלי. הטכניקה פורסמה לראשונה ע”י Professor Peter Schlegel  מניו-יורק בשנת 1999 ומאז מהווה את חוד-החנית בניתוחי גברים הסובלים מאזואוספרמיה לא-חסימתית.
כיום הניתוח נעשה בצורה משופרת (ע”י microTESE) דבר המאפשר:

א. דגימת רקמת האשך לא שרירותית או מקרית אלא מכוונת. במקום לבצע חתכים בודדים באופן שרירותי במעטפת האשך ולדגום את הרקמה שנמצאת מתחתם, ב- microTESE מתבצע חתך נרחב במעטפת החיצונית של האשך, תוך גילוי כל נפח האשך.

ב. שימוש במיקרוסקופ המאפשר לזהות צינוריות זרע בודדות בעלות מראה תקין, שלהן סיכוי גבוה יותר להכיל זרע. בצורה זו נשלחות למעבדה פיסות רקמת אשך זעירות ובכך נמנעת הסרה של נפח משמעותי מהאשך, כפי שהיה נהוג קודם.

ג.  סה”כ נפח הרקמה שנכרת נמוך בהרבה מ- TESE רגיל עם ביופסיות מרובות, וכתוצאה – הסיכוי לסיבוכים הורמונאליים המביאים לירידה קבועה ברמת טסטוסטרון ופגיעה בתפקוד המיני נמוך יחסית. ניתן לומר כיום שהטכניקה הניתוחית המועדפת היא ה- microTESE בשל הסיכוי הגבוה יותר למציאת זרע ואיתור תאי זרע רבים יותר. העדינות הכירורגית הרבה שמעניק המיקרוסקופ הניתוחי ב- microTESE גורמת לפגיעה מינימלית ברקמת האשך.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם