דיכאון אחרי לידה אצל גברים – יש דבר כזה

רבים לא יודעים זאת, אבל דיכאון אחרי לידה הוא לא רק מנת חלקן של הנשים. למעשה, שיעור הגברים הסובלים ממצב זה דומה מאוד לשיעור הנשים, ועומד על כ 1% עד 25% מהגברים. מן הסתם, גברים אינם חשופים לאותם גורמי סיכון, פשוט מכיוון שהם אינם חווים את התהליך הפיזיולוגי של נשיאת העובר והאחריות עליו 24 שעות. יחד עם זאת, גברים רבים חווים אף הם דאגות, חרדות, וחשש מן הבאות ובהתאם לכך עלולים בהחלט לפתח מצב של דיכאון אחרי לידה אצל גברים.

גורמי סיכון הרלוונטיים לגברים בדיוק כמו לנשים

אחת הסיבות שרבים אינם מודעים לכך שגברים עלולים לסבול ממצב של דיכאון אחרי לידה היא, שאנשים מניחים שהסיבה להופעת הדכאון מלכתחילה היא בעיה הורמונלית או חוסר איזון הורמונלי אצל האישה. בפועל, מדובר בגורם סיכון יחיד מתוך שורה ארוכה של גורמי סיכון, ולמעשה הסיבות להופעת דיכאון זה כלל אינן ידועות באופן מובהק. בבחינת גורמי הסיכון של דיכאון אחרי לידה גברים בהחלט עשויים להיות חלק מקבוצת הסיכון, ובכלל זה סטרס כללי, סטרס מהמעמד והחששות לגבי הטיפול בתינוק, משבר זוגי הנובע מההריון והלידה או מכל סיבה אחרת, תינוק בעל מזג בלתי יציב, מצב כלכלי רעוע, חרדה הורית, היעדר תמיכה מבני משפחה וחברים וכדומה. המדובר בגורמי סיכון שיכולים לאפיין גברים ונשים במידה שווה.

דיסתימיה – דכאון במינון נמוך ולאורך זמן

נושא מעניין שעולה בבחינת הנושא של דיכאון אצל גברים, הוא דיסתימיה. המדובר על מצב רפואי של דכאון קל, תחושת דכדוך ומצב רוח דכאוני המלווה את הסובל ממנו לאורך פרק זמן של מעל שנתיים. אדם הסובל ממצב של דיסתימיה חווה תחושות של אשמה, חוסר שייכות, ביקורת עצמית חריגה, הערכה עצמית נמוכה, פסימיות לגבי העתיד, עצבנות יתר ושחיקה בכישורים החברתיים. במקרים מסויימים, יכול מצב זה להוביל את הסובל אותו, למצב של הסתגרות, התנתקות מהחברה וירידה ביכולות קוגניטיביות.

תמיכה הדדית – התרופה הטובה ביותר

במקרה של דיכאון לאחר לידה אצל גברים, יש לפנות לרופא מומחה על מנת לאבחן את הבעיה ולקבל טיפול מתאים שיכול לכלול טיפול פסיכולוגי, התנהגותי או תרופתי. לרוב אין קשר בין נוכחות דיכאון לאחר לידה אצל גברים ובין נוכחותו אצל האישה, מה שאומר שתמיד צריך בן/בת הזוג לספק את התמיכה הנדרשת לבן/בת זוגו ולהראות הבנה למצבו. גם בקרב הורים טריים שאינם חווים כל סממנים של דכאון, עדיין לידת תינוק היא חוויה מעט מלחיצה ולא תמיד יש את הסבלנות הנדרשת, בעיקר כשיש גם תינוק לטפל בו. מצד שני, תמיכת בן הזוג הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר בטיפול במצב דיכאון אחרי לידה אצל גברים, וזה בדיוק הזמן להראות התעלות ולעמוד זה לצד זה.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם