דיכאון לפני לידה – יש גם דיכאון כזה

דיכאון לפני לידה, פשוטו כמשמעו, הוא דיכאון שאותו חוות נשים רבות, ולמעשה שכיחותו של דכאון זה גבוהה הרבה יותר מאשר דכאון אחרי לידה, ועומדת על כל 75%-80% מהנשים ההרות. דכאון זה מתאפיין בתחושות חרדה ודכאון המלוות את תהליך ההריון, ועלולות להתגבר ככל שמתקרבים למועד הלידה. הסיבות לכך הן רבות, אך הנטייה היא לייחס חרדות בהריון לחוסר מודעות. בסופו של דבר, מדובר באם הנושאת ייצור חי בבטנה, מצב חריג ויוצא דופן במיוחד לאישה הנמצאת בהריונה הראשון. מצב זה יכול להעלות חרדות רבות לבריאותו של העובר ולבריאותה של האם גם יחד, מחשבות המלוות גם בחרדות על הלידה עצמה ועל העתיד הצפוי לאם לאחר הלידה.

תמיכה מבן הזוג ומהמשפחה – התרופה הטובה ביותר

במחקרים שנערכו בתחום זה התגלה, שה”תרופה” הטובה ביותר כנגד דיכאון לפני לידה היא סביבה תומכת. תמיכה זו יכולה להגיע מכל אחד מבני המשפחה, ובמיוחד מצד בן הזוג. נתגלה כי במקרים בהם נהנתה האישה מתמיכה מלאה מבן זוגה, ההתמודדות עם מצב הדכאון הייתה קלה, טובה ויעילה יותר, בעוד שנשים שאין זוכות לתמיכה כזאת, עלולות לסבול מהחמרה של המצב. דיכאון לידה הוא נושא שמשפיע בצורה שלילית לא רק על מצב רוחה ויכולת התפקוד של האם, אלא אף יכול להוביל ללידה מוקדמת, לסיבוכים בהריון ולסיכון העובר. בהתאם לכך, אין להמעיט בחשיבות המקרה כאשר מתגלים תסמינים שיכולים להעיד על מצבי חרדה בהריון, ותסמינים אלה כוללים: 23
• תחושת תוגה ועצב ללא סיבה ברורה
• תחושת תסכול וייאוש
• שינה לא סדירה
• פגיעה בחיי החברה
• עייפות ותשישות
• תחושת ריקנות
• תחושות אשמה
• פחדים וחרדות

פנייה לרופא מומחה לקבלת טיפול מתאים

במידה ותסמינים אלה מופיעים, מומלץ מאוד להגיע לרופא המטפל ולהציג בפניו את המקרה. הרופא ישלח את המטופלת לרופא מומחה שיאבחן את מצבה במדוייק ויגיד לה את כל הסיוע הנדרש, בין באמצעות טיפולים התנהגותיים פסיכולוגיים, ובין באמצעות תרופות שיכולות להסדיר בעיות הורמונליות, בעיות שינה ובעיות של מצבי רוח. יחד עם זאת, ואחרי שאמרנו את זה, התרופה הטובה ביותר כאמור, במקרים אלה, היא תמיכה אישית של בן הזוג ושל בני המשפחה, ולכן לא כדאי לקחת את הכל באופן אישי, וחשוב מאוד לשתף את בן הזוג ואף לגשת לייעוץ מקצועי שבו יוכל בן הזוג להתרשם מחשיבות התמיכה האישית שלו באישה.

דיכאון לפני לידה

זיהוי המצב כחריג הדורש טיפול

מצבי חרדה בהריון יכולים להופיע מדי פעם בפעם, ואין זה מצביע בהכרח על קיומו של דיכאון לפני לידה. כבני אדם, אנו עשויים לחוות מצבי חרדה גם בחיי השגרה שלנו, סביב כל דבר שלוקח חלק בחיינו. יחד עם זאת, כאשר מדובר לא על חרדה בהריון אלא על חרדות בהריון, חרדות שמופיעות בתדירות גבוהה ולאורך זמן, חרדות שיוצרות את התסמינים שפורטו לעיל, ובעוצמה שאולי לא מוכרת לכם, בהחלט ישנו מקום לבחון את העניין ולברר האם מדובר במצב של דיכאון לפני לידה, בבעיה אחרת או אולי בחרדות סבירות. כאמור, חוסר המודעות שמלווה נשים בהריון וזוגות בכלל, הוא שיושב בבסיס התפתחות המצב הדכאוני, והוא זה שגם מקשה עלינו לזהות את המצב ולהתמודד איתו בצורה נכונה. בהיבט זה, בהחלט מומלץ לקרוא חומרים מקצועיים אודות חרדות בהריון ואודות דיכאון לידה, להתייעץ עם אנשי מקצוע או אולי בני משפחה שחוו חוויה דומה, ולהיות מוכנים לקראת הבאות.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם