דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה הוא מצב בו לוקות כ 5% עד 25% מהנשים. בניגוד לדעה הרווחת, דיכאון לאחר לידה הוא מצב שממנו סובלים גם גברים, ובמקרה זה שיעור השכיחות של הדיכאון עומד על כ 1% עד 25%.נתון נוסף שלגביו קיים בלבול לא קטן בציבור הוא הסיבות להיווצרות דכאון אחרי לידה. על פי התפיסה הרווחת בציבור, מדובר במצב דכאון שנוצר בגלל חוסר איזון במערכת ההורמונלית אצל האישה, וזאת לאור תהליך ההריון והלידה שמשפיע מאוד על המערכת ההורמונלית. בעיה הורמונלית היא אכן אחת הסיבות העומדות מאחורי מצב זה של דכאון, אך לחלוטין לא הסיבה היחידה או הבולטת, המה גם שסיבה זו אינה מסבירה את דכאון לאחר לידה אצל גברים.

הסיבות מעט מעורפלות, אך קיימים גורמי סיכון מרכזיים ומובהקים

הסיבות למצב דיכאון אחרי לידה הוא נושא שאין הסכמה לגביו בעולם הרפואה. מה שכן ניתן לציין הם גורמי הסיכון שיכולים להוביל למצב זה, ובהם נכללים: דיכאון בהריון, עישון, הערכה עצמית נמוכה, היעדר תמיכה חברתית ומשפחתית, משבר זוגי, הריון במהלך רווקות, סטטוס כלכלי וחברתי נמוך, חרדת הורות, האכלת התינוק באמצעות פורמולה ולא באמצעות הנקה, סטרס מהאחריות והשמירה על התינוק, סטרס כללי, משבר זוגי, מזג לא נוח או כאבי בטן אצל התינוק. כל אלה יכולים לעורר אצל כל אחד מן ההורים רמה מסויימת של דכאון, שבשלבים הראשונים ניתן למצוא לו הסברים לוגיים, אך בהמשך הדרך הוא הופך לדכאון קליני המזין את עצמו. דכאון כזה יכול להימשך למשך מספר חודשים לאחר הלידה ועד שנה.

זיהוי הדכאון והבחנה בין מצב דכאון ובין מצב רוח עגמומי

זיהוי מצב של דכאון אחרי לידה יכול להתבצע על סמך זיהוי תסמינים רבים ומגוונים, ויחד עם זאת, תסמינים אלה יכולים להתאים גם לכל מצב בו אנו לוקים במצב רוח מעט עגמומי, כך שיש לבחון אותם לאורך זמן וכן יש לבחון את עוצמתם. באופן עקרוני במסגרת דיכאון לאחר לידה, התסמינים יורגשו בצורה מובהקת יותר וחריפה יותר ממה שאתם מכירים. תסמינים שיכולים להעיד על מצב של דכאון יכולים לכלול: עייפות, תחושת ריקנות, תחושת אשמה, קשיים חברתיים, חרדה מוגברת, קלות לכעוס, עצב בלתי מוסבר, תחושת ייאוש, תסכול, קושי לטפל בתינוק ואולי אף להיות במחיצתו, חוסר חשק מיני, הטלת האחריות לטיפול על בן או בת הזוג וכן הלאה. כל אלה יכולים להעיד על נוכחות של דכאון לאחר לידה ובמקרה כזה, כדאי להגיע לרופא כדי לבחון את המצב לעומק ולבחון טיפול אפשרי.

טיפול פסיכולוגי ו/או תרופתי – לבחירת המטופל

במקרה של דיכאון אחרי לידה טיפול אפשרי עשוי לכלול טיפול התנהגותי, שימוש בתרופות המיועדות לטפל בגורמי הדכאון, לרבות כדורי שינה, תרופות הורמונליות וכן תרופות פסיכיאטריות. כמו כן, יש להקפיד על תזונה נכונה ועל הרגלי שינה תקינים. את הטיפול יש לגבש לאחר בחינה על ידי רופא מומחה, על מנת לשלול נוכחות של הפרעות פסיכולוגיות נוספות שמתפתחות לצד הדכאון. במחקרים שנערכו לאורך השנים, לא נמצא יתרון מובהק לאחת מצורות הטיפול יותר מאשר לצורות טיפול אחרות. בהתאם לכך, נהוג להעניק לאדם הסובל ממצב הדכאון, לבחור בעצמו את סוג הטיפול המתאים לו, טיפול שניתן כמובן לשנות בכל שלב בהמשך הדרך.

אירוע מכונן שיש לו השלכות – נורמלי למדי

לידה הוא אירוע מכונן בחייו של כל אדם. כעומק השמחה כך עלול להיות עומק הפחד, החשש והחרדה. זוגיות אחרי לידה יכולה להיראות מעט שונה מהזוגיות שהייתה נהוגה לפני הלידה, במיוחד כאשר מדובר בלידה ראשונה המשנה למעשה את מאזן הכוחות המשפחתי. הסיבוכים שיכולים להופיע לאחר הלידה יכולים לכלול גם חרדות אחרי לידה, חרדות שהסובל מהן לא נתקל בהן בעבר, או שחוזרות לאחר תקופה ארוכה שלא הופיעו. חשוב להבין שאמנם לא מדובר במצב שכיח, אך בהחלט גם לא במצב נדיר. כאמור, שיעור הסובלים מבעיות אלה יכול להגיע לכדי רבע מכלל האוכלוסיה, ולרוב קשה להצביע על הסיבות והגורמים, או על האופן בו ניתן למנוע את הדכאון. יחד עם זאת, רכישת ידע ומודעות סביב הנושא, הכרת גורמי הסיכון והתסמינים, יכולה בהחלט לשמש ככלי אפקטיבי למניעת דכאון אחרי לידה.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם